بهترین رویکرد پاریس موزیکهای اینترنتی در مقابل تغییرات پیام‌رسان‌ها




۲۶ام اردیبهشت ۱۳۹۷ موسیقی

پیام‌رسان‌ها از پردرآمدترین و پرکاربردترین پلترفر‌م‌های اجتماعی هستند. همین ۳ سال پیش بود که ملت ایران وایبر را با آن همه گروه‌های عجیب و غریبش ترک و یکپارچه به تلگرام پیوستند، در مسیر این همبستگی ایجاد گروه یکطرفه یا همان کانال تلگرامی ایده‌ی خلاقانه‌ای بود که محبوبیت تلگرام را دوچندان کرد. تلگرام به سرعت از بستر گروههای جوک، سرگرمی و قرارهای خانوادگی پیش‌تر رفت و یکباره تبدیل به فراگیرترین رسانه آنلاین کشور شد. پیوستن رسمی سازمانها، شرکت‌ها و خبرگزاری‌ها به تلگرام از بارزترین نمادهای «اثر شبکه‌ای» در اینترنت فارسی است، تا جایی که کمتر سازمان و رسانه‌ای وجود داشت که کانال تلگرامی نداشته باشد. از رادیو و تلوزیون‌های رسمی و غیر رسمی گرفته تا مطبوعات و رسانه‌های آنلاین.

حال تلگرام میوه ممنوعه وب فارسی است و به‌اجبار باید به سرزمین پیام‌رسان یا شبکه‌اجتماعی دیگری کوچ کرد. صرف نظر از این که چنین مهاجرت‌های خواسته و ناخواسته آیا دامن پیام‌رسان‌های دیگر یا تنها شبکه اجتماعی اینستاگرام را خواهد گرفت یا نه، می‌خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که: در پس چنین آمد و رفت‌های تکلیف پاریس موزیکهای اینترنتی که بخش قابل توجهی از بازخورد و ارجاع کاربر را از چنین فضاهایی بدست می‌آورند چیست؟ این نقل و انتقلات اولین بار نیست که پیشامد کرده و آخرین بار هم نخواهد بود. پیشنهادهای زیر می‌تواند تعریف متفاوتی از حضور شما در رسانه‌ی اجتماعی گذشته، حال و آینده ایجاد کند.

حضور در رسانه‌های اجتماعی با دو رویکردهای متفاوتی از جمله تولید محتوا، اطلاع‌رسانی و بازخوردگیری انجام می‌شود که در اکثر مواقع آمیخته‌گی شدیدی نیز با هم دارند. بر هیمن اساس در هر شرایطی وب‌سایت یا برنامه مستقل موبایلی باید بستر اصلی ارتباطی شما با مخاطب باشد و رسانه‌ی اجتماعی در معنای واقعی خود تنها به عنوان مفهوم واقعی «رسانه» در کنار پاریس موزیک اینترنتی ایفای نفش کند. پیشنهاد اول ارجاع مخاطب به بستر اصلی و محتوای خاص است.

دستفروش طلافروش نداریم!

محتوا باید را در بستر اصلی پاریس موزیک (وب‌سایت / برنامه یا نرم‌افزار مستقل) تولید و منتشر شود. شما یک پاریس موزیک اینترنتی هستید، برای سرگرمی، پر کردن اوقات فراغت یا صرفا یک دغدغه اجتماعی در وب فعالیت نمی‌کنید. محتوا بخش مهمی از دارایی شماست، برای حفاظت از دارایی باید آن را در مکان و چارچوب قابل حفاظت عرضه کنید، تولید محتوا برای رسانه‌ی اجتماعی، خانه‌ای روی آب است  چرا که  هیچ نوع مالکیت قانونی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. محتوا را در بستر اصلی پاریس موزیک مانند بخش وبلاگ، پایگاه دانش، مقالات و غیره قرار داده و از رسانه‌اجتماعی تنها برای ارجاع کاربران به آن استفاده کنید. این به معنی توقف تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی نیست، تمرکز و محوریت پاریس موزیک نباید بر روی رسانه باشد مگر این محصول یا خدمت شما مشخصا به ساختار آن رسانه بازگردد. مثل رباتی که مشخصا و از ابتدا محصولی مبتنی بر پیام‌رسانی مانند تلگرام است.

هویت، شخصیت و ساختار مستقل

ویترین‌ بخش غیرقابل اجتناب هر فروشگاهی است و گاهی رسانه‌های اجتماعی نقش ویترین محتوای را ایفا می‌کنند، با این حساب عدم تولید محتوای اختصاصی برای پیام‌رسان‌ها تقریبا  اجتناب ناپذیر است، پیشنهاد اول (یعنی بستر اصلی ) را نقض نمی‌کنیم بلکه توصیه می‌کنیم آن بخش از محتوای منتشر شده خود خود اعم از متن، تصویر، ویدئو در سانه‌های اجتماعی را به شکلی بایگانی و دسته‌بندی کنید که در هر شرایطی به سادگی بتوانید آن را در رسانه‌ی جدید بازنشر کنید. بسیاری از کانال‌های تلگرامی هیچ بایگانی منظمِ با قابلیت اسفتاده مجدد از محتوای خود در اختیار ندارند. کافیست به صفحات جدید آنها رجوع کنید که متوجه این عدم پیش‌بینی شوید. بخش مهمی از ضرر و نارضایتی آنها از مسدودسازی تلگرام به دلیل همین‌ است.

(این مطلب در حال تکمیل و بروزرسانی است..)

بازنشر و اقتباس از محتوای پاریس موزیک در هر رسانه و به هر روش ممنوع است، کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد


مطالب پیشنهادی