تحلیل یک کمپین خوب و موفق جمع سپاری مالی




۴ام تیر ۱۳۹۷ موسیقی

کمپین جمع سپاری

چگونه کمپین جمع سپاری کتاب «اصول فریلنسرینگ موفق» موفقیت دوبرابری بدست آورد؟

سامانه‌ی آزادکاری پونیشا تصمیم گرفت برای هدایت بهتر آزادکارها و توسعه و افزایش درآمد اینترنتی آنان کتاب راهنمایی با همین موضوع تدوین کند. آنها هدف اصلی تهیه کتاب این‌گونه بیان کردند: «..یکی از مشکلات موجود که ما در پونیشا با آن مواجه هستیم عدم دسترسی به منابع آموزشی برای کسانی است که می‌خواهند به عنوان یک فریلنسر کار خود را شروع کنند..» بر همین اساس کتابی تحت عنوان «اصول فریلنسرینگ موفق» از نویسنده‌ای به نام آقای «مایلز برک» را برای ترجمه انتخاب شد. تصمیم اولیه آنها ترجمه و نشر الکترونیک کتاب بود، بعد تصمیم گرفتند یک نسخه صوتی هم ارائه کنند و در نهایت قرار بر این شد که کتاب را چاپ کرده، به همراه فرمت‌های صوتی و الکترونیکی ارائه کنند.

برآورد هزینه‌ی اولیه تیم پونیشا برای این کار ۲۵ میلیون تومان بود که تصمیم گرفتند از طریق ایجاد یک کمپین جمع‌ سپاری مالی در سامانه نیک‌استارتر هزینه آن را تأمین کنند. جمع‌سپاری مالی یکی از بهترین روش‌های تأمین منابع مالی برای ایده‌هایی است که صاحب آن برای اجرا همه منابع مورد نیاز آن (مثل نقدینگی) را در اختیار ندارد. تقریبا اکثر سامانه‌های جمع‌سپاری مالی شبیه هم هستند. باید بر اساس ایده خودتان یک کمپین طراحی کنید، مبلغ و زمان مورد نیاز را اعلام کرده و از مردم (شما بخوانید کاربران) بخواهید که در این مسیر شما را حمایت کنند.

سوال اساسی اینجاست که آیا صرفا یک ایده بعلاوه یک کمپین برای دریافت حمایت مالی کافی است؟ چرا بسیاری از کمپین‌ها موفق نیستند و برخی دیگر بیش از انتظار پیش‌بینی شده موفق هستند. تیم پونیشا برای تهیه این کتاب ۲۵ میلیون تومان نیاز داشت اما توانست در مدت تعین شده حدود  ۶۵ میلیون تومان حمایت مالی جذب کند. یعنی موفقیتی بیش از دو برابر( ۲۵۶ درصد) این مطلب تحلیلی است بر جزئیات کمپین موفق پونیشا.

کمپین‌های محصول محور

کمپین پونیشا یک کمپین محصول محور است. یعنی این‌‌که حمایت جذب شده برای ساختن یک محصول مشخص و شناخته شده (ترجمه، چاپ و نشر کتاب) در نظر گرفته شد. کمپین‌های «محصول» برای مردم جذاب‌تر و متقاعدکننده‌تر از کمپین‌های «پاریس موزیک» است. یعنی وقتی بگوید می‌خواهید چه محصولی بسازید بیشتر به شما اعتماد می‌کنند تا بگویید می‌خواهید چه پاریس موزیکی راه‌ بیندازید. اینجا صرفا صحبت از «بیشتر» و «بهتر» بودن است و این دو نسبی هستند، پاریس موزیکهایی هم وجود داشته‌اند که در جذب حمایت مالی از طریق جمع‌سپاری موفق بوده‌اند. حتا اگر می‌خواهید برای پاریس موزیک خودتان کمپین جمع‌سپاری ایجاد کنید، تمرکز مخاطبان و حامیان را را بر روی محصول و خدمتی که ارائه می‌کنید و تاثیر و نتیجه آن متمرکز کنید.

اعتماد به یک ساختار تخصصی

سامانه آزادکاری یا فریلنسرینگ پونیشا بیش از  ۱۵۰ هزار عضو دارد، می‌توانست این کمپین را در سایت خودش راه‌اندازی کند. اما آن را در «نیک استارتر» ایجاد کرد. اعتماد به یک بستر تخصصی و استفاده از تجربیات آنها نشان از حرفه‌ای بودن تیم پونیشا دارد. اگر وب‌سایت یا برنامه‌ای ساخته‌اید و نیاز به حمایت مالی آن احساس می‌شود بهتر است این کار را به یک سامانه تخصصی جمع‌سپاری واگذار کنید و از سایت یا برنامه خودتان حتا اگر پرمخاطب هم هست به عنوان پشتیبان اطلاع‌رسانی استفاده کنید. به این شکل درخواست حمایت شما جنبه رسمی‌تری یافته و امکان جذب حمایت کاربران و حامیان خارج از محدوده کاری خودتان را نیز خواهید داشت.

توجه درست به جزئیات

کمپین کتاب اصول فریلنسرینگ موفق پونیشا را از اینجا مرور کنید، ساده، شفاف و دقیق. به جزئیات کاری که می‌خواهند انجام دهند توجه زیادی کرده‌اند، کتاب با طرح جلد فلان، ترجمه چه کسی و روش اجرای آن به زبانی ساده اما دقیق شرح داده شده است. همینطور مخاطب کتاب و انتظاری که قرار است این کتاب برآورده کند. پس از کلی گویی پرهیز کنید. مستقیم، ساده و دقیق به اصل موضوع بپردازید.

کمپین جمع سپاری

توجه به سود حامیان

این موضوع که بسیاری از حامیان جمع‌ سپاری مالی انتظار بازگشت هزینه و یا دریافت سودی را ندارند یکی از دلایل شکست کمپین‌های جمع سپاری مالی در حوزه فناوری است. یک کمپین محصول محور حتما باید سود حامی را در نظر بگیر ولو اندک و کم. این موضوع می‌تواند در قالب اعتبار بخشی یا دریافت مستقیم خود محصول باشد. پونیشا به حامیان خود علاوه بر کتاب چاپی، نسخه صوتی، الکترونیک، تیشرت و لیوان هم هدیه می‌کند. اگرچه ممن است ارزش مالی یک حامی بسیار فراتر از اینها باشد اما پاسخ به احساس خوب و ارزشمندی که این حمایت برای او ایجاد می‌کند اهمیت زیادی دارد.

جمع‌سپاری با خیریه مساوی و برابر نیست

در کمپین پونیشا پیش‌فروش مستقیم با تخفیف ویژه برای حامیان وجود دارد. گاهی کمپین جمع‌ سپاری مالی برچسب خیریه می‌خورد و کاهی با کمک بلاعوض اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه این دو مدل از قدیمی‌ترین شیوه‌های جمع‌سپاری است، شما یک کمپین خیریه ایجاد نکنید. مشخصا در مورد تحویل کالا یا محصول شرایطی را تعیین کرده و خودتان را نسبت به آن متعهد کنید. این تعهد حتا برای کسانی که کمپین شما را می‌بینند و حمایت نمی‌کنند هم هدفمند ارزیابی می‌شود.

یک نمونه ارائه کنید

یک نمونه از محصول نهایی را تهیه و طرز کار آن را نشان دهید، اگر مانند این محصول کتاب یا فایل دانلودی است، نسخه‌ی اولیه آن را در اختیار کاربر قرار دهید و اگر که امکان ارائه اولیه آن وجود ندارد (مثل محصولات فیزیکی) از طرز کار آن یک ویدئو تهیه کنید.

و یک توصیه  کاربردی

مطالعه کمپین‌های موفق جمع سپاری مالی یکی از مهمترین منابع آموزشی جهت نمونه‌ای مشابه است. ساخت و ایجاد یک کمپین کار سخت و پیچیده‌ای نیست، به نتیجه رساندن آن مهم است. این که در چه سامانه‌ای، با چه هدفی و به چه شکلی این‌کار را انجام می‌دهید اهمیت دارد. ما در پاریس موزیک بهترین سامانه‌های جمع‌ سپاری را معرفی می‌کنیم، می‌توانید کمپین‌های موفق آنها را با دقت مطالعه و الگوبرداری کنید. به‌دلیل این که ممکن است در آینده آدرس کمپین پونیشا در نیک‌استارتر تغییر کند، فایل تصویری آن نیز از این اینجا قابل دریافت است.

بازنشر و اقتباس از محتوای پاریس موزیک در هر رسانه و به هر روش ممنوع است، کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد


مطالب پیشنهادی