مدیر محصول کیست و چه وظیفه‌ای در پاریس موزیکهای اینترنتی به عهده دارد؟




۶ام تیر ۱۳۹۷ موسیقی

مدیر محصول

تا به حال کسی را دیده‌اید که پاهای او تا زانو در گل فرو رفته، اما سرش در ابرها باشد! او اگرچه سرگرمِ کارهای ملال‌آور روزانه‌ است و گاهی هم سردرگم به نظر می‌رسد، هر موقع اراده کننده می‌تواند از بالای ابرها چشم‌اندازی بالاتر از افق سایرین را ببنید، چیزی که دیگران قادر به درک و فهم آن نیستند. از بهترین آدمهای پا در گِلِ‌ مانده‌ی سربه‌هوا می‌توان: ساندار پیچای (مدیر عامل گوگل)، مریسا مایر (مدیر عامل یاهو!) ،رید هافمن (بنیان‌گذار لینکدین)،  کوین سیستروم (بنیانگذار اینستاگرام)، پرمال‌شاه (رئیس kiva.org) و .. را نام برد. آنها مدیر محصول هستند و این اصطلاح «آدمهای سربه‌هوای در گل گیر کرده» را اولین بار «ریچارد بکیستون» در مورد آنها به کار برد.

مدیر محصول کسی است فهم دقیق و درک درستی از ماهیت یک محصول دارد، چشم‌انداز یک محصول را در آینده می‌بیند، آن را با نیاز مشتری تطابق می‌دهد و یک محصول خوبتر به بازار عرضه می‌کند، در واقع او آینده را با جزئیات امروز می‌بیند. آیا فکر می‌کنید وجود چنین شخصی یا بهتر است بگوییم چنین دیدگاهی برای پاریس موزیک اینترنتی شما لازم است؟ وقتی یک تیم ۵ نفره پاریس موزیکی را ایجاد و هدایت می‌کند، صرف‌نظر از تخصص، تقریبا همه در مورد محصول، مشتری و مسائل پیرامون آن اطلاعات تقریبا دقیق و نزدیک به هم دارند اما وقتی که تیم بزرگتر شد، دامنه گسترش محصول یا خدمت افزایش یافت، فقط مدیر محصول است که در مورد آنچه عرضه می‌شود و بازخورد آن دقیق‌ترین اطلاعات را دارد.

چگونه مدیر محصول انتخاب یا تعیین کنیم؟

کار مدیر محصول قبل از تولید محصول و حتا قبل از شکل‌گیری پیکره پاریس موزیک شروع می‌شود. اگر تیم کوچکی هستید دلیلی ندارد که تا بزرگ شدن و وسعت یافتن صبر کنید، چه بسا که فضای رقابتی امروز به پاریس موزیکها کوچک و متوسط بدون مدیر محصول اجازه رشد یافتن نمی‌دهد. هرچه سریعتر مستعدترین فرد گروه را انتخاب کنید، یا اگر منابع به شما اجازه می‌دهد یک نفر مستقل را برای این مهم تعیین کنید. در حال حاضر این سِمَت به صورت غیر رسمی در استارت‌آپ و شرکت‌های سازمان‌یافته وجود دارد ما به‌ندرت دیده شده است که شرکت یا سازمانی برای مدیر محصول آگهی استخدام بزند! مدیر محصول در بازار کار وجود ندارد.

شرکت‌ها، سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها از بین خودشان نزدیک فرد را با توانایی و ویژگی‌هایی که در ذیل به آن اشاره داریم انتخاب می‌کنند. حتا اگر به تنهایی کار می‌کنید، مثلا به عنوان یک فریلنسر، در بخشی از وقت خودتان در جایگاه مدیر محصول کار کنید. این تأکید اهمیت وجود مدیر محصول پاریس موزیک را نشان می‌دهد.

یک مدیر محصول باید چه چیزهایی بداند و چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

برای این‌که بدانیم مدیر محصول چه مهارتهایی لازم است داشته باشد، اول باید تعریفی از محصولتان داشته باشید. محصول هسته اصلی هر فعالیت تجاری است که به نوعی از آمیخته‌ی بازاریابی بهره می‌برد. هر محصول دارای ماهیت، شکل، ویژگی، کیفیت، کمیت، عمر، سبک، طراحی و پارامترهای متعدد دیگر است. از این تعریف غیر رسمی می‌توانید نتیجه بگیرید که تدوین یک استاندارد یا الگوی ثابت برای وظایف یک مدیر محصول چقدر پیچیده است، بنابراین در اینجا به ویژگی‌های کلی بسنده می‌کنیم که شامل این موارد است:

تحقیق و توسعه‌ با هدف افزایش دائمی دانش و خلاقیت. ارتباطات بازاریابی، فروش، پشتیبانی و کنترل کیفیت. توانایی تحقیقات کمی و کیفی بازار در سطوح مختلف، تحلیل و تبدیل داده‌ها به اطلاعات، انتقال اطلاعات به بخش‌های مختلف طراحی و توسعه محصول. جمع‌بندی همه این مهارت‌ها در کنار هم منجر به خلق یک مزیت در پاریس موزیک می‌شود، همان چیزی که مهم‌ترین وظیفه مدیر محصول است: «حداکثر تطابق محصول با بازار و نیاز مشتری» از همین‌رو این وظیفه را ناظر بر چشم‌انداز محصول از بالاترین سطوح مدیریت اجرایی تا تیم‌های توسعه و پیاده‌سازی می‌دانند.

یک مدیر محصول در پاریس موزیکهای اینترنتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اگرچه واژه «مدیر» پیشوند این عبارت دهن‌پرکن است، مدیر محصول یک سِمَت اتو کرده‌ سازمانی نیست، خصوصا برای پاریس موزیکهای اینترنتی. مدیر محصولی را می‌شناسم که گاهی خودش (به جای پیک ) محصول را برای مشتری می‌برد تا تجربه ارسال و دریافت آن کالای خاص را بهتر درک کند. این شغل چالش برانگیز برای کسی که صرفا می‌خواهد پشت کامپیوتر بنشید و در نهایت با تلفن پول دربیاورد مناسب نیست. به مدیر پاریس موزیکی توصیه کردیم خود به محل خرید سنتی کالایی برود که قصد داشت اینترنتی آن را بفروشد تا از کم و کیف و تجربه واقعی مشتریان مطلع شود، گفت این کار در شأن، کلاس و تحصیلات من نیست! شما فکر می‌کنید آن پاریس موزیک هنوز وجود دارد؟

توانایی ارتباط با گروه‌های فنی و توسعه نرم‌‌افزاری از چالش‌برانگیزترین کارهایی است که به مدیر محصول واگذار می‌شود. یک مدیر محصول باید درک کند که در یک پاریس موزیک نوپا هر نقد و اصلاحی به سادگی ممکن است تبدیل به تعارض شود، چرا که مدیر محصول می‌بیند که مشتری چه می‌خواهد اما برخی از توسعه دهنده‌ها تصور می‌کنند بهتر از هر کس دیگری می‌فهمند چه چیز مناسب مشتری است.  البته که اکثر کارآفرینان موفق‌ترین حوزه فناوری مدیر محصول‌های سربه‌هوای در گِل مانده هستند نه توسعه‌دهنده نرم‌افزار.

بازنشر و اقتباس از محتوای پاریس موزیک در هر رسانه و به هر روش ممنوع است، کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد


مطالب پیشنهادی